Proč postavit kvalitní firemní web na open source řešení?

Pokud připravujete tvorbu nového firemního webu, nebo redesign stávajících statických www stránek, zvažujete také na jakém redakčním systému Váš web postavit. Řešení je teoreticky celá řada, ale v praxi je lze rozdělit do čtyř základních skupin:

1. Komerčně dostupné CMS

Jedná se o redakční systémy, které vytváří větší či menší team programátorů. Komerční CMS jsou obvykle dodávány se standardními moduly jako ankety, jazykové mutace, newsletter, atd. Výhodou těchto systémů může být (ale nemusí) kvalitní uživatelská podpora a servis.

Společným znakem většiny komerčních systémů je to, že zákazník platí relativně malou částku za implementaci systému, ale poté platí i za veškeré změny v systému prováděné. Pokud přijde s nestandardním požadavkem, který vyžaduje zásah programátora do systému, je buď odmítnut, nebo je po něm požadována platba, která je neadekvátně vysoká k ceně implementace samotného systému.

Ve výsledku je tak většina komerčních CMS málo flexibilní, nemají dostatek moderních funkcí a je těžké je uzpůsobit individuálním potřebám zákazníků. Tím, že se jedná o CMS s takzvaným uzavřeným kódem, do něhož není uživateliumožněn přístup, tak se zákazník de-facto stává rukojmím vlastníka systému.

2. Druhou možností jsou open source CMS

V případě open source redakčních systémů je systém vyvíjen komunitou programátorů a zdrojové kódy jsou volně dostupné všem uživatelům. Typickým zástupcem takovýchto redakčních systémů je CMS Drupal. Výhodou těchto systémů je to, že je používají desítky tisíc uživatelů na celém světě. Systém tak prochází neustálým intenzivním uživatelským testováním. Na základě tohoto testování jsou kontinuálně vyvíjeny updaty, které řeší nalezené funkční a bezpečnostní nedostatky a přinášejí nové uživatelské funkce. Výsledkem je situace, kdy programový kód řady open source produktů je kvalitnější než u jejich komerčních protějšků.

3. Typicky české řešení

Typický český zákazník je charakteristický tlakem na nízkou cenu, ale zároveň není technicky natolik fundovaný, aby byl schopen samostatně spravovat komplexní open source systém. Takový zákazník obvykle požaduje „komerční“ řešení s plným zákaznickým servisem, ale za nesmyslně nízkou cenu.

Typicky česká reklamní agentura je schopná mu vyjít vstříc. Použije totiž nějaký méně známý open source systém, upraví jej k obrazu svému a prohlásí za vlastní produkt. Aby se to zákazník nedozvěděl, tak jsou mu na maximum omezena práva a není mu umožněn ani přístup na ftp, kde systém běží. Zákazník je ale spokojen a dodavatelská firma taktéž :-)

4. Kvalitní open source CMS s plnohodnotnou podporou

Naše společnost pracuje téměř výhradně s open source redakčním systémem Drupal. V Drupalu jsme zrealizovali celou řadu webů, od těch velmi jednoduchých, přes rozsáhlejší informační projekty, až po komplikovaný eShop s integrací do ekonomického a skladového systému firmy. Získané zkušenosti jsme se rozhodli nabídnout širšímu spektru zákazníků.

Zákazníkovi přinášíme následující řešení firemního webu:

a) Web zákazníka běží na kvalitním redakčním systému Drupal, který je pro zákazníka zdarma dostupný.
b) Naše společnost garantuje plně funkční implementaci, aktualizaci, zálohování a plnou zákaznickou podporu.
c) Web běží na serveru zákazníka, nebo na vyhrazené části našeho serveru, na který má zákazník plný přístup.
d) Zákazník není limitován na naší společnost a může kdykoli přejít ke konkurenci. Od nás každý měsíc obdrží plnou zálohu, z které lze web kdykoli plně obnovit.
e) Snadnost s jakou nás zákazník může v případě nespokojenosti opustit, nás staví pod extrémní tlak, poskytovat kvalitní a rychlý servis za férovou cenu.